Łukasz Danielec Agent ubezpieczeniowy
Brak ocen
Skontaktuj się
O mnie

"Platinum Insurance" oferuje indywidualne usługi ubezpieczeniowe (wszystkie rodzaje ubezpieczeń) dopasowane do potrzeb i oczekiwań każdego klienta.

8 lat na rynku
Udogodnienia Kup polisę online
Dojazd do klienta
Stacjonarnie / online
Bezpłatna konsultacja
Niestandardowe godziny
Karta płatnicza / gotówka / przelew
Ubezpieczenia
Ubezpieczenie Na życie
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie Zdrowotne
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie NNW
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie Komunikacyjne
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie Majątkowe
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie Turystyczne
Dowiedz się więcej
Ubezpieczenie Zawodowe
Dowiedz się więcej
Towarzystwa ubezpieczeniowe
InterRisk
Compensa
Wiener
Uniqa
ErgoHestia
Link4
MTU
Generali
PZU
Proama
TUZ Ubezpieczenia
UNUM
Warta
Allianz
Signal Iduna
Vienna Life
Open Life
TUW TUW
Opinie
Średnia ocen
Brak ocen
Dodaj opinię
Wróć

Przegląd rejestracyjny samochodu elektrycznego

Array

Znajomy agent pyta: “Czy przegląd samochodu elektrycznego różni się od przeglądu tradycyjnego samochodu spalinowego?”. Pyta go o to zainteresowany klient.

Odpowiedź jest prosta. Przegląd popularnego “elektryka” nie różni się niczym od przeglądu każdego innego pojazdu spalinowego. Właściciele, użytkownicy takich pojazdów muszą pamiętać o obowiązkowych regularnych, corocznych przeglądach technicznych pojazdów. Tak jak regulują to przepisy, pierwsze badanie techniczne nowego pojazdu należy wykonać przed upływem 3 lat licząc od dnia pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejne badanie należy wykonać przed upływem dwóch lat od daty pierwszego przeglądu, a następne już po każdym roku.

Diagnostyka pojazdów elektrycznych

Diagnostyka (popularny przegląd) pojazdu na prąd praktycznie niczym nie różni się od tej przeprowadzanej przy pojazdach spalinowych, poza brakiem sprawdzania jakości spalin. Diagnosta przeprowadzający przegląd sprawdza numer VIN wybity na tabliczce znamionowej i porównuje go z numerem zawartym w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Dalej sprawdza układ kierowniczy – luzy w układzie kierowniczym oraz sprawdza czy nie ma wycieków smarów lub płynów. Sprawdza układ hamulcowy, czyli stan tarcz, klocków, zacisków i przewodów hamulcowych. Kolejny układ to elementy zawieszenia: całe podwozie, luzy w wahaczach oraz stan ogumienia oraz oświetlenia pojazdu. Generalnie ma także obowiązek sprawdzić cały stan i wygląd pojazdu oraz blacharki. Nie ma żadnych wymogów związanych ze sprawdzaniem stanu akumulatorów, urządzeń do ich ładowania itd.

Procedury diagnostyczne dla pojazdów elektrycznych

Samochód bez usterek jest dopuszczony do ruchu, poprzez wpis do dowodu rejestracyjnego oraz zgłoszenie przeglądu do bazy CEPiK wraz z podaniem przebiegu pojazdu. Jeśli diagnosta wykryje małe usterki (bez wpływu na bezpieczeństwo eksploatacji i bezpieczeństwo ruchu) dopuszcza taki pojazd do ruchu, ale zobowiązuje kierowcę do usunięcia tych usterek np. wymiany żarówki itp. Wpisuje to w wydawanej karcie z dokonanego przeglądu. Jeśli wykryte usterki okażą się poważne diagnosta może:

  • – Nie potwierdzać przeglądu. Kierowca musi zgłosić się z usuniętymi usterkami w wyznaczonym terminie do ponownego przeglądu.
  • – Zatrzymać dowód rejestracyjny i odesłać go do Wydziału Komunikacji. Właściciel pojazdu otrzyma go dopiero po ponownym pozytywnym przeglądzie.

Wykonanie przeglądu elektryka można wykonać w każdej autoryzowanej stacji diagnostycznej w Polsce. Nie są tutaj wymagane żadne szczególne wymogi diagnostów. Takie – szczególne kompetencje diagnostów – są wymagane np. przy przeglądach pojazdów z instalacją gazową i wodorową,  pojazdach specjalnych, TIR-ach. Do takich przeglądów stacja diagnostyczna musi być także odpowiednio przygotowana technicznie.

Podsumowanie

Trzeba także podkreślić, że diagnosta przeprowadzający przegląd ponosi odpowiedzialność prawną. Może być np. pociągnięty do odpowiedzialności karnej, jeśli zdarzenie (wypadek lub stłuczka) miały związek przyczynowo skutkowy z przeprowadzonym przeglądem. Pociąga to za sobą także odpowiedzialność cywilną, odszkodowawczą.